Monitor
Monitor je základné výstupné zariadenie slúžiace na zobrazenie obrazu. U PC je prepojený s grafickou kartou, ale môže byť prepojený aj s inými zariadeniami, alebo priamo integrovaný do nich (PDA). Signál je prenášaný buď analógovo, alebo digitálne. Monitory môžeme podľa použitých technológií rozdeliť do niekoľkých skupín:
- CRT - (Cathode Ray Tube) v dnešnej dobe sa už veľmi nepoužíva
- LCD - (Liquid Crystal Display) asi najrozšírenejšia technológia
- Plasma - plazmová obrazovka
- a OLED (Organic Light-Emmiting Diode), alebo napríklad Penetron používaný vo vojenských stíhacích lietadlách
Základné parametre
- Uhlopriečka - vzdialenosť medzi protiľahlými rohmi obrazovky, udáva sa v palcoch
- Rozlíšenie - udáva sa v pixeloch napr: 1024 * 768, kde 1024 je počet pixelov na šírku a 768 na výšku
- Doba odozvy - je to doba, za ktorú sa bod na obrazovke rozsvieti a zhasne, pre prácu je vyhovujúci 2,5 ms [milisekúnd]
- Vstupy - používajú sa napr: HDMI, DVI, D-SUB niektoré modely môžem mať aj RGB vstupy
Medzi ďalšie parametre patrí spotreba, pozorovacie uhly, hrúbka, hmotnosť atď
Technológia LCD [Liquid Crystal Display] (tekuté kryštály)
Ide o tenké a ľahké monitory, skladajúci sa z obmedzeného počtu pixelov daných pred zdroj svetla. Majú malú spotrebu elektrickej energie. Každý pixel je zložený z molekúl tekutých kryštálov uložených medzi dvoma priehľadnými elektródami a medzi dvoma polarizačnými filtrami a pritom sú osi polarizácie na seba kolmé. Bez kryštálov medzi filtrami by bolo svetlo prechádzajúce jedným filtrom blokované filtrom druhým. Molekuly tekutých kryštálov sú bez vonkajšieho elektrického poľa ovplyvnené mikroskopickými drážkami na elektródach. Drážky na elektródach sú vzájomne kolmé, takže molekuly sú zrovnané do špirálovej štruktúry a stáča polarizáciu prechádzajúceho svetla o 90 stupňov, čo mu umožňuje prejsť aj druhým filtrom. Polovica svetla je absorbovaná prvým polarizačným filtrom, okrem toho je ale celá zostava priehľadná. V okamihu vzniku polia sú molekuly tekutých kryštálov ťahané rovnobežne s elektrickým poľom, čo znižuje rotáciu vstupujúceho svetla. Ak nie sú tekuté kryštály vôbec stočené, prechádzajúce svetlo bude polarizované kolmo k druhému filtru, a teda bude úplne blokované a pixel sa bude javiť ako nerozsvietené. Pomocou ovplyvnenie stočení kryštálov v pixelu možno kontrolovať množstvo prechádzajúceho svetla, a teda aj celkový jas pixelu. Elektrické pole potrebné pre rýchle porovnanie molekúl tekutých kryštálov je ale aj dostatočné pre ich úplné "vystrčený" z pozície, čo poškodzuje displej. Tento problém je vyriešený použitím striedavého prúdu.
Každý pixel je rozdelený na 3 subpixelmi, vo farbách RGB. Ich svietivosť je možné kontrolovať pomocou rezistorov a vďaka tomu môžu vzniknúť milióny farieb. LCD sa rozlišuje na STN (pasívne) a TFT (aktívny). TFT sa ďalej rozlišuje na IPS, MVA, PVA a ďalšie.